ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ

Фибрите се съдържат в много храни: в плодовете, зеленчуците, пълнозърнестите храни, растенията от семейство бобови и други. В храните богати на фибри се съдържат два вида от тях. Едните са разтворими, а другите неразтворими. И двата вида имат важно значение и подпомагат съответни функции на организма.

Разтворимите фибри са изключително устойчиви на действието на стомашните сокове и следователно се разграждат значително по-трудно. Разтворимите фибри се съдържат в плодовете, бобовите растения, овеса и в няколко други източника. Въпреки всичко, тези фибри успяват да се храносмилят, но не и преди да достигнат дебелото черво. Там с помощта на определена бактерия настъпват процеси на ферментация, като в резултат на това се отделят специални киселини. Съответно Маслена киселина (Butyric acid), която се съдържа в маслото, оцетна киселина (acetic acid) и във виното. Този процес сподпомага и увеличава киселинността на храносмилателната система. Някой от тези фибри доставят известно количество енергия на тялото ни – 2 kcal на 1гр. Има други, които не носят абсолютно никаква такава.

Контролират нивата на холестерола: Добавете в менюто си повече от овеса, фасула, плодове и зеленчуците. Те са богати на разтворими фибри и могат да помогнат за намаляване на така наречения „лош холестерол“, който е рисков фактор за сърдечни заболявания.

Фибрите намаляват риска от сърдечни болести: Консумирането на богати на фибри храни, не само намалява нивата на холестерола, но и нивата на високото кръвно налягане. Освен това фибрите се грижат и за здравето на кръвоносните съдове.

Намаляват риска от рак: В едно научно изследване са били наблюдавани хранителните навици на малко повече от 35900 жени. Учените установили, че тези от тях, които са били в пременопауза и са консумирали плодове и пълнозърнести храни, богати на фибри, са изградили значителна защита срещу появата на рак на гърдата.

Ползи от приема на разтворими фибри:

  • Разтворимите фибри са идeaлнa xpaнa зa дoбpитe бakтepии.
  • Нaмaлявa cпocoбнocттa нa opгaнизмa дa oбpaзyвa лоши мaзнини.
  • Нaмaлявa тokcичнитe мeтaбoлити, лoшия xoлecтepoл и тpиглицepидитe.
  • Уcпeшнo пoмaгa пpи xипepтoния и пoдoбpявa липидния мeтaбoлизъм пpи диaбeт тип 2.
  • Пoдoбpявa aбcopбциятa нa минepaлитe в opгaнизмa Bи.
  • Стабилизират нивата на захар в кръвта.
  • Намалят риска от ракови заболявания.
Written by Publish